Kontroll

Överallt hör man att nyckeln till viktkontroll är att räkna kalorier.
Nu har jag tagit ett steg till mot sundheten och näringsbalans.
Jag har börjat räkna kalorier.
Detta gör jag inte bara för att få ett facit på min livsstil utan även för att vidga mitt perspektiv på skillnaderna mellan bra och dåliga vanor.
Jag kommer verkligen inte fortsätta med denna länge, men kanske en månad eller två för att se om någon förändring sker.

Det är fasligt enkelt att räkna vad man käkat på en dag. Med hjälp av denna sida.
Sen får man inte glömma att lägga till kalorier för sitt dagsbehov om man tränar. Dagsbehovet räknas ut antingen med BMI eller med en tabell där man skriver in olika kroppsmått. BMI räknar ju inte med muskler och kan därav vara helt missledande. Kolla båda metoderna här.

Här kan man kolla kaloriförbrukningen. Men ta måtten med en nypa salt. T.ex ridning och slöpromenad förbränner inte lika mycket kalorier. Men det är bättre med en tabell som ger lägre värden. Då äter man lite mindre och tränar lite mer än man behöver. Liknande tabeller som den hos Kellogs ger betydligt högre avdrag för träning. Kanske för att deras produkter nästan sprängs av energi? Mer avdrag ---> mer flingor. T.ex den "nyttiga" special K. (Dock oförskämt god)

Jag tycker att räkna kalorier är enkelt. Man behöver inte tänka "Jag borde verkligen inte äta det här" utan man kan tänka. Jag kan äta det här men då får jag äta något lättare senare. Piece of cake. 
Jag har mina 1574 per dag och de kan uppnås med vad jag vill. Kanske med 30 äpplen, 335g riesen eller med 7 starköl?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0