Hellre konstant träningsvärk än musarm

Det finns tre anledningar till att det är så packat på gymmen just nu samt att dessa snart blir luftigare igen.

1. Nyårslöften. Många intalar sig att "Iår (Eller till sommaren) ska jag verkligen komma i form". Motivationen brukar svikta ganska fort. En del löser inte ens terminskort.

2. Faktumet att träningskortet förnyas nu och kommer inte att behöva betalas på ett helt år. Just nu är det alltså en fasligt stor utgift och kortet ska utnyttjas maximalt. Man vill ju inte lägga pengar på känslan att man kan träna om man vill.

3. Den där jävla julmaten. Det kan inte bara vara jag som ätit oändliga mängder julgodis, mackor och janssons i jul. Man blir nästan rädd för sin matkonsumtion. Har man tränat regelbundet ett tag (till ca februari) brukar man hejda sig eller iallafall dra ner till de passen man finner är trevliga.

Vi människor är periodare. Snart har många tagit sig ur "hetsträna och bli smalare"-perioden och man kan gå på de passen man vill istället för de där det finns lediga platser igen.



Mina träningstips:
1. Träna det som är roligt men nischa dig inte. Träning blir lätt ett tvång. Variera dig så blir det roligare och du kan träna mer maximalt då olika sorters träning ger olika resultat. Annars blir det lätt så att man arbetar samma muslker varje dag istället för hela kroppen.

2. Fokusera inte på att du måste gymma för att bli stark. Många tröttnar på gymmet ett tag då det lätt blir lite monotont. Byt maskiner. Träna olika muskler på olika sätt. Ska du träna armarna eller benen kan du likagärna gå på ett ki box pass. Betydligt roligare och du får kondition på köpet. Ska du träna rygg och mage så gå på Core. Betydligt roligare än maskiner anser jag.

3. Gör det till en tävling mot dig själv och andra. Tjusningen med att träna individuellt men i grupp är att man kan jämföra sig med andra. Det är ganska larvigt och jag kanske är lite för tävlingsinriktad men det fungerar! Börjar du bli trött, jämför dig med en hurtis som fortfarande har kraft kvar och jobbar för fyllt. Tänk "Kan hon så kan jag", "Jag är fasiken bättre än han där" eller "Nu jävlar ska jag vara bäst". Funkar alltid och alla vill väl känna sig bäst?

4. Skaffa dig en träningskompis. Om man planerar sin träning med någon annan är det större chans att man inte kör en "Nej, jag behöver nog vila idag"- dag. Man pushar varandra och träningen är betydligt roligare i sällskap.
T.ex på boxning när man ska köra i par och delas upp med ngn random. Ibland får man en klen nybörjare som tycker att man slår för hårt. Dagismotionärer finns överallt. Ta med en polare som du kan retas och tävla med istället.

Keep up the good work!

<3

Kommentarer
Postat av: John Eriksson

Johns träningstips:



1. Acceptera att träning är jävligt jobbigt och tråkigt.



2. Acceptera att du inte får något utan att ge något.



3. Ta inte ut dig för hårt på gymmet om du inte är i form. Då bygger du bara upp ångest inför nästa pass och till slut ger du upp träningen.



Följ dessa råd så kommer du att vara evigt sexig!



Fotnot: John har tränat 3ggr/vecka sedan 1999. Han är flera gånger sexigare än sina jämnåriga vänner som inte tränar.

2010-01-24 @ 19:13:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0